Ads 468x60px

Labels

agama (26) akhir (1) akhlak (17) Aku (38) baru (2) ibadah (7) idea (1) perkongsian (40) puisi (5) tafsir (8) Zikr (31)

Sunday 1 December 2013

Aku melihat seekor angsa-puisi rekaan

Aku melihat seekor angsa
Mata angsa itu menerjuh mataku
Aku bertanya pada diriku
Kenapa kau memandangku
Adakah kerana aku melihatmu?
Bukankah kau tahu kehadiranku

Aku melihat buku
Buku mengandungi ilmu
yang harus ku tatap tanpa jemu
selang masa dibelek-belek ke helaian baru
kenapa aku memandang buku?
Adakah kerana buku itu milikku?
Bukankah kau tahu kehadiranku






Aku melihat diriku
Ingin segalanya diatas nafsu
Kerana buta hati
Tak Nampak yang Allah memandangku
Dan aku tidak memandang balik
Dengan pandangan takut
Bukankah kau tahu kehadiranku

Aku melihat pandanganku
Setiap apa yang aku buat
Tak seperti yang aku mahu
Biarpun tertulis dalam helaian otak
Cara-caranya sepatutnya begini dan begitu
Itu bukan perancanganku
Kerana ini yang tuhanku takdirkan
Bukan untuk aku putus asa
Bukankah kau tahu kehadiranku

=)
Senyum itu sedekah


0 comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates