Ads 468x60px

Labels

agama (26) akhir (1) akhlak (17) Aku (38) baru (2) ibadah (7) idea (1) perkongsian (40) puisi (5) tafsir (8) Zikr (31)

Saturday 23 November 2013

saya hati

Saya hati













 saya hati yang ceria










tiap-tiap hari saya dengar khabar
kadang-kadang dari iman
kadang-kadang dari nafsu
kadang-kadang dari akal








                      
iman khabarkan benda baik
tapi tuan saya rasa berat nak buat
nafsu kata benda yang tuan saya suka
tapi macam xtau baik ke buruk


                         





 saya selalunya percayakan akal
sebab akal selalu lakukan benda dengan tujuan














jika akal tak boleh jawab, saya berfikir guna pendapat dari kawan saya iaitu jiwa.. dia kawan yang memahami saya
 










bila saya nasihatkan tuan saya
untuk buat berdasarkan
perantaraan akal dan jiwa apa yang iman suruh saya buat
saya rasa sangat terisi
biarpun susah nak buat







bila saya dinasihatkan untuk buat
apa yang nafsu suruh
tuan saya rasa seronok
biarpun rasa jadi teruk


                                     



   tapi tiap kali tuan saya buat benda yang iman larang, akan timbul satu bintik hitam


 bintik semakin bertambah
semakin jauh saya dengan iman
semakin banyak tuan
saya lakukan apa yang iman
larang...tuan saya selalu je jadi hamba nafsu..

                Kalau time Allah bagi hidayah
                 Tuan saya bertaubat
                 Bintik hitam tu hilang
                 Alhamdulillah.. =)
 

Sekarang saya kembali gembira..
Tuan saya pun dah pandai baca quran dan berzikir..
Dapatlah saya bersihkan diri tiap2 hari.. (^_^)

Moral of the story = jaga hati, jaga iman, jaga akal, jaga perasaan kerana dirimu dan hatimu begitu berharga!!! XP








0 comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates