Ads 468x60px

Labels

agama (26) akhir (1) akhlak (17) Aku (38) baru (2) ibadah (7) idea (1) perkongsian (40) puisi (5) tafsir (8) Zikr (31)

Tuesday 15 May 2012

Cara untuk menghilangkan stress

Assalamualaikum, Setinggi-tinggi kesyukuran dirafa'kan kepada Allah SWT, Selawat dan salam ke atas junjungan penghulu kita Nabi Muhammad SAW.

Dengan kelapangan masa yang ada, marilah sahabat-sahabat membaca sedikit sebanyak perkongsian untuk manfaat bersama.

Hari ini ana ingin berkongsi cara-cara untuk menghilangkan rasa stress, marah dan mimpi buruk dengan izin Allah SWT.. InsyaAllah Amantu billah..

Jangan lupa mulakannya dengan bismillahi rahmani rahim...

Bahan2nya ialah :


1) Air sembahyang istiqarah / hajat dan air bacaan doa. Hendaklah buat air sembahyang istiqarah / hajat dan air bacaan doa untuk 3 kali mandian. Pastikan anda betul-betul ikhlas dan khusyuk ketika membuat air tersebut. Ataupun anda boleh minta bantuan orang-orang yang berilmu dalam kalangan ustaz-ustaz untuk menyediakannya kepada anda. Niatkanlah tujuan anda dengan betul dan ikhlas untuk mencari keredhaan-Nya supaya insyaAllah akan disembuhkan penyakit hati kita. =)








2) Daun bidara
Berhati-hati apabila mengambil daun bidara kerana batangnya berduri. Durinya sangat tajam dan mudah masuk ke dalam isi jika terluka.

<< gambar daun bidara


 << gambar daun bidara
      Kalau terkena duri bidara maka anda dinasihatkan untuk mengurut luka dengan minyak-minyak urut yang disediakan di rumah masing-masing.

 Ambil daunnya sahaja. bahagian batangnya yang berduri itu tidak diperlukan. Maka letakkannya dalam bekas untuk tindakan lanjut. Lebih banyak kuantiti daun bidara nya lebih bagus.



isikan bekas berisi daun bidara dengan air melebihi kuantiti daun bidara. Panaskan daun bidara sehingga mendidih. Banyakkan selawat kepada Rasulullah SAW dan selawat kepada Nabi Ilyas sewaktu menunggu air itu mendidih. Hal ini demikian kerana, Nabi Ilyas itu merupakan penjaga kepada herba-herba yang menyembuhkan penyakit.




Selepas itu, Tuangkan air mendidih yang mengandungi daun bidara, air sembahyang istiqarah / hajat dan air bacaan doa dan 10 liter air lain ke dalam satu besen untuk dicampurkan bersama. Ambik air wudhuk dan baca doa selepas wudhuk. Mandilah dengan air itu secara perlahan-lahan. Jangan mencarut ataupun menzahirkan kenakalan sewaktu sedang mandi. Mandilah dengan menaruh harapan agar sembuh daripada masalah yang dihadapi.

Wallahu A'lam.. Sekian.. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarokatuh.. =)

0 comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates