Ads 468x60px

Labels

agama (26) akhir (1) akhlak (17) Aku (38) baru (2) ibadah (7) idea (1) perkongsian (40) puisi (5) tafsir (8) Zikr (31)

Tuesday 15 April 2014

Walau kakiku di ikat rantaian besi


Kakiku dibelenggu rantaian besi
saat ketakutan di tebing laut
melihat kawan-kawan
masuk melayari nahkoda perjalanan
ke arah angin kejayaan
ada yang jatuh ke lubuknya
ada jua yang berjaya
ada jua yang turut sama mengikat diri
kerana takut ditelan arus deras ini

Namun paras laut semakin meninggi
menelan yang ada seberang gigi
naik tak berhenti-henti
akhirnya daku tenggelam
walau kakiku di ikat rantaian besi

Rantaian besi yang aku ikat dulu
bukan kerana tak mahu berjaya
sedangkan diri hendak saja pergi menyeberang
tetapi yakin itu masih kelam
dalam benak hati lubuk dalam
belum terbit bersinar menyinari
insaniah diri bergelar manusia yang lupa
Kini harus aku menonjah sekuatnya
rantaian besi itu agar putus ikatannya
dan mencari daratan di mana permulaannya
untuk aku membaiki semuanya
moga turut sama ke arah pengakhirannya
yang kekal bahagia selama-lamanya

Rantaian besi yang aku ikat dahulu
di anggap penyelamat
dari pukulan ombak laut dunia
sedangkan tinggi pukulannya
boleh saja menghanyutkanku
ke dalam pusaran lautan
yang gelap tiada jalan keluar padanya

Aku berharap
perjalananku nanti selamat
sampai berjumpa sahabat-sahabat
berkongsi kisah bahagia
saat berjaya melintasi lautan dunia

0 comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates