Ads 468x60px

Labels

agama (26) akhir (1) akhlak (17) Aku (38) baru (2) ibadah (7) idea (1) perkongsian (40) puisi (5) tafsir (8) Zikr (31)

Sunday 10 November 2013

~LAgu dAN MuHasAbAH~

(Firdaus-cinta dan harapan)
Kelmarin~ hanya tinggal kenangan
Bersama peristiwa semalam
Adakah hari ini yang ku tempuh
Kan bersinar hingga hari esok

Memang..apa yang telah berlaku selalu kita jadikan ia sebagai “peristiwa yang telah berlaku” dan yang akan berlaku selalunya kita akan jadikan sebagai “peristiwa yang akan berlaku” biarpun kita sebenarnya tidak mengetahui apa yang kita akan lakukan. Namun, apakah definisi sebenar kepada “peristiwa yang telah berlaku” dan “peristiwa yang akan berlaku”. Bagi saya peristiwa yang telah berlaku itu ialah satu rentetan kadar yang kita sudah lakukan dan mampu memberi kepada kita perkadaran kemampuan untuk menimbang penambahbaikan kepada amalan yang kita akan lakukan ataupun perkadaran kekuatan untuk kita elakkan daripada sesuatu yang teruk berlaku semula. Bahasa mudahnya ialah peristiwa yang telah berlaku itu ialah pengajaran. Dalam Al Quran sendiri menyebut-nyebut tentang peristiwa zaman dahulu dengan tujuan untuk memberikan kepada kita pengajaran. Supaya kita ambil iktibar dengan mengambil apa yang baik dan menjauhi dengan apa yang buruk.

Peristiwa yang akan berlaku pula bagi saya adalah umpama pakaian yang perlu dijahit sendiri. Kita memang akan pakai sesuatu pakaian. Tetapi jika kita menjahit pakaian itu sudah tentu kita mahukan ia cantik dan tahan lama. Dan untuk menjadikan pakaian itu cantik kena ada sabar, ilmu, pengalaman dan tunjuk ajar yang sahih. Sesuatu perbuatan yang telah kita lakukan mungkin akan berulang walaupun kita sudah bertungkus lumus untuk mengekangnya daripada berlaku semula.

(Dehearty-Janjiku)
Semalam ku berjanji
Pada diriku ini
Dan jua kepada diri-Mu
Dan ku telah berjanji
Tak akan mengulangi
Kesilapan yang
ku  lakukan kelmarin

Oh Ya Allah..
Telahku merasa seluruh nikmat-Mu
Umpama istidraj
Yang menggunung tinggi
Kerna kesilapanku
Sendiri yang tak mampu
Untuk iltizam
Pada taubatku

Banyaklah beristigfar, cuba kenal diri, cari seorang yang boleh memperbaiki diri kita kea rah kebaikan. Cari benda-benda yang mengalirkan ke hati kita keinsafan. Jauhi benda yang mengkhayalkan dan menyebabkan kita lupa. Jangan terlalu suka menyendiri dan banyakkan senyum untuk bersedekah. Bukankah senyum itu sedekah??

Jadi senyumlah ohoiii cek mek molek~~~

Ok..baeklah..



0 comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates