Ads 468x60px

Labels

agama (26) akhir (1) akhlak (17) Aku (38) baru (2) ibadah (7) idea (1) perkongsian (40) puisi (5) tafsir (8) Zikr (31)

Friday 21 March 2014

Tulisan Kala Malam


Menulis dalam malam yang sejuk, sunyi dan sepi selalu mengingatkan nostalgia yang di alami masa remaja dulu. Sekarang belum tua lagi, masih 20 tetapi zaman remaja dulu sungguh banyak benda yang berlaku cuma tidak semua dapat digapai dengan sebaik mungkin. Setiap kali saya menyelimutkan diri untuk memecahkan kesunyian dan menaip kata-kata sebagai teman perbualan (bermonolog) akan terimbas dalam hati kenangan-kenangan yang merisik kalbu mengoyahkan rasa ingin kembali kea lam fantasi muda dulu. Mungkin kerana ada yang mahu diubah dan perlu dibaiki kerana kekurangan yang wujud hasil kesedaran akal yang semakin tua ini.

Namun, biarpun masa berdetik tiada henti, menambahkan angka dalam umur hari demi hari kata tekad hidup perlu sama seperti masa yang tak kenal erti penat lelah sejak turunnya Nabi Adam AS hingga sekarang masih belum berhenti. Taatnya masa kepada Allah tidak berbelah bahagi sentiasa menzahirkan kepentingannya supaya manusia berlumba-lumba dalam jangka singkat yang berbekal hanya sedikit lagi.

Bukan tentang masa yang ingin diceritakan tetapi tentang kenangannya. Tetapi dalam  masa jugalah menyebabkan kita menceritakan benda ini. Ketika saudara membaca cerita saya masa telah memakan masa saudara/saudari dan jika kalimah saya memberi kesedaran dan kebaikan kepada saudara/ saudari maka apa yang di ambil masa itu akan dipulangkan kembali kepada kita dalam bentuk pahala oleh Allah SWT. Jadi saya memohon agar saudara/saudari membuka hati masing-masing untuk meneliti kebaikan mahupun pengajaran walaupun secebis mana sekalipun agar masa yang diluangkan tidak terbuang umpama terbuangnya roti-roti berkulat dan makanan yang expired. Semoga tidak sia-sia investment saudara/saudari dalam perjalanan mencari kebaikan dan menjauhi keburukan dan juga bertakwa kepada Allah SWT.

Berbalik kepada cerita, saya dulu bersekolah di sekolah menengah kebangsaan agama melor di padang raja, melor, Kelantan darul naim dari tingkatan satu hingga tingkatan lima. Mula-mulanya saya tidak dapat pun masuk sekolah ini dan duduk di sekolah menengah kebangsaan long gafar, tetapi dengan izin Allah SWT bapa saudara saya menolong saya untuk masuk ke sana. Tempat itu adalah juga salah satu institusi yang saya minati dan amatlah suka sewaktu masuk. Saya juga punya abang di sana, menyebabkan saya mudah dikenali senior-senior.

Saya seorang yang suka diam, suka berbual tentang topic yang tak punya faedah dan banyak luangkan masa bersendirian dan kurang bersosial. Di sana saya rasa bebas dan jauh dari halangan keluarga menyebabkan rasa bebas bergelumang dalam dada. Saya mula rasa mahu lakukan ikut perasaan sendiri tanpa menghiraukan orang disekeliling. Saya ada satu tabiat yang pelik, apabila rasa sangat sendiri dan sepi saya akan berjalan-jalan bersendirian dan mencari benda-benda yang menarik untuk dilihat terutamanya pada waktu malam masa tak boleh tidur. Saya selalu berjalan di tempat yang gelap dan sunyi dan bersembunyi jika ada orang lalu kerana khawatir akan dicop oleh orang sebagai seorang yang pelik. Walaupun banyak kali tersempak dengan kawan, saya tetap berusaha agar tidak perlu berkata-kata dengannya kerana tidak mahu cakap yang saya keluar hanya untuk ambil angin sahaja.

Walaupun hakikatnya saya segan dan malu untuk menceritakan perkara ini tetapi saya tetap akan menceritakannya supaya saudara/saudari tidak melakukan kesilapan yang sama seperti yang telah saya lakukan. Pada satu malam, saya bangun dari tidur awal, time tu pukul 12.45 macam tu laa, tak laa tepat sangat Cuma itu anggaran waktunya sahaja. Saya rasa sangat bertenaga malam tu dan hilang rasa mengantuk seolah-olah macam sudah mandi. Jadi saya rasa mahu berjalan-jalan seperti biasa. Malam itu sangat sejuk, saya luangkan masa berfikir di beranda meratap asrama yang belum siap ketika itu. Hajatnya mahu ke sana tetapi tidak berani. Saya berjalan di beranda aras, sampai ke satu bilik iaitu bilik 1B. sebenarnya dekat je dengan bilik saya iaitu bilik 1A. dan berlakulah beberapa peristiwa dalam bilik itu (yang saya tidak boleh ceritakan).

Sejak peristiwa itu berlaku saya terkena pelbagai penyakit. Buasir, masalah pernafasan, sakit belakang, mimpi buruk dan peristiwa sama yang berulang-ulang. saya tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku, orang-orang di sekeliling terutamanya yang sama umur dengan saya tiba-tiba menjadi semakin rapat dengan saya. Kadang-kadang mereka mengatakan yang rupa saya amat garang sedangkan saya tidak merasa marah pun ketika itu. Dan masa berlalu, ketika saya tingkatan lima masalah itu belum selesai lagi. saya ada buat satu hajat untuk menutup apa yang berlaku pada diri saya dengan menyandarkan ia kepada benda yang salah. Itulah kesilapan yang saya rasa memang jelas saya lakukan menyebabkan penyakit itu melarat.


Konklusinya, saya tidak boleh bercerita panjang, maka janganlah terlalu senyap. Jangan biarkan benda yang salah berlaku depan mata dibiarkan begitu sahaja tanpa membaikinya dengan cara yang betul. Haruslah waspada dengan pekerjaan kita agar tidak bercampur yang hak dan yang batil. Saya mohon maaf kerana cerita saya kurang jelas sebab memang tak boleh nak cerita sebahagiannya..huhu


Ni gambar masa form 5 kalau tak silap,huhu


0 comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates