Ads 468x60px

Labels

agama (26) akhir (1) akhlak (17) Aku (38) baru (2) ibadah (7) idea (1) perkongsian (40) puisi (5) tafsir (8) Zikr (31)

Wednesday 19 November 2014

Futur

Kita selalunya tidak mampu membeza sesuatu keadaan selagi tidak melaluinya. tidak mungkin sekadar kefahaman boleh meletakkan mindset seseorang kepada keadaan itu dalam 100%. semakin kita mengalami semakin kita memahami sesuatu benda, dengan sebab itu penting untuk kita menterjerumuskan diri kita dalam tarbiah agar dapat merasai pengalaman ditarbiah. hanya dengan anggapan kepada tarbiah tidak cukup untuk memperbaiki diri kita. Futur selalu datang, ia tidak mengira masa kerana ujian adalah kepahitan yang dirasai semua lapisan individu. kepahitan ini menyebabkan kita mengenal dunia. jangan sangka yang semua kenal dunia sedang mereka belum pernah merasai apa itu futur. bagi saya setelah mendapat ilmu dari seorang murabbi, baru saya dapat nukilkan apa itu futur. sebelum ini saya tidak memahami apa itu futur. dan setelah mendapat ilmu lantas mengalaminya, jelaslah bagi saya apa itu futur. Semua orang akan futur jika dia mengenal dunia. tetapi futur itu bukan jalan penamat. futur adalah pemangkin kepada muhasabah. tanpa futur, kita mungkin tidak dapat melahirkan rasa bersalah dan malu.

Dapatkah kauduga cakerawala makna
bintang berkerlipan hitunglah
ia dipersada tingkap kacamu

Futur itu kotoran, kerana itu mereka yang membiarkan futur itu teruk. Apabila futur selalunya akan timbul lonjakan rasa persoalan yang membingungkan. yang seterusnya menyebabkan kita terpaku oleh perasaan sendiri dan merasakan hati mahu dibuai oleh nikmat duniawi. kerana hal ini berlaku akibat naluri manusia yang suka pada nikmat. tempat asal manusia sendiri adalah dari syurga dimana limpahan nikmat kurniaannya tidak berbelah bahagi.

Mereka yang tidak pernah merasai futur sebenarnya merasainya juga. tetapi tindakan aksi mereka terhadap futur itu berlainan. mereka yang merasai futur tapi iman mereka tidak bertindak balas menolak futur. setelah futur mereka melakukan lebih banyak fusuk (kekejian) dan lantas ada yang tergelincir kepada kufr (ingkar) pada perintah Allah. Ghuzwatul fikr selalu hadir untuk menyebabkan futur namun ingatlah bahawa itu untuk menguatkan lagi kita demi menghadapi dunia.

Kekuatan untuk melawan gelora nafsu tidak semudah sebagaimana anggapan. sedangkan anggapan juga boleh berasaskan nafsu. futur boleh menyebabkan tiada kekuatan tawazzun (keseimbangan) dalam diri. ruangan muhasabah agak sempit jika kita menyempitkan ruangan muhasabah. sepertimana seorang guru dapatkah beliau mengetahui murid mana yang memahami pengajaran jika bukan melalui ujian? sesungguhnya sebaik-baik guru adalah ujian. jangan menyempitkan ujian itu sebagai perkara yang menyebabkan kesedihan. futur juga boleh datang dalam bentuk kebahagiaan. kamu ketawa sedangkan hatimu terbuka luas kepada hasutan was-was.

hati sudahkah kau penat?
setelah dua tiga anak tangga
kamu daki
tetiba ada sebongkah jasad menghalangimu
untungkah jika kamu berundur semula
sedang matlamatmu
masih tak kelihatan dek mata

perjalanan hidup itu jauh
tetapi jejaknya sebentar sahaja
umpama pelita yang ditiup apinya
akan hilang serta merta

Dekatkan diri dengan Allah. Jangan putus asa. Dekati orang berilmu. Jangan lupa mutabaah amal. Jangan banyak merungut. Muhasabah. Al quran. Doa. Usaha. Tawakkal.'

As-shabab asasu Taghyir
At-tarbiyyah wa takwin torikuna littamkin
Al-Ukhuwah sirru kuwattina
=)

0 comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates