Ads 468x60px

Labels

agama (26) akhir (1) akhlak (17) Aku (38) baru (2) ibadah (7) idea (1) perkongsian (40) puisi (5) tafsir (8) Zikr (31)

Monday 15 September 2014

Yuran ke syurga

Dalam menelusuri kehidupan, kita semampunya mengharungi satu perjalanan penuh misteri. Satu perjalanan yg pada awalnya dipenuhi ranjau cabaran dari ujian dan nikmat juga berakhir dengan ujian dan nikmat. Sesetengahnya mengetahui akan ganjaran yg menunggu di garisan penamat dan sesetengahnya tidak mengetahui. Sesetengahnya mengetahui akan kebenaran namun mereka menidakkannya dan sebahagian lagi mungkin hanya menunggu bantuan orang lain. Tetapi malangnya bebanan hidup tidak akan dapat dikongsi oleh saudara mahupun yg terdekat dgn kita. Sedangkan bebanan dosa sendiri ditanggung secara berasingan lagikan pula beban ujian dalam kehidupan. Sebagai contoh, seorang perempuan tidak bertudung yg cantik mempunyai susuk badan menawan dan memakai baju ketat mempunyai seorang rakan muslimah. Rakan muslimah dia memakai tudung labuh dan menjaga aurat badan dengan memakai pakaian yg tidak menampakkan susuk tubuh. Namun muslimah itu tidak pernah menegur akan rakannya supaya menutup aurat. Maka dia memperoleh dosa krn tidak menegur sedangkan rakannya yg tidak menutup aurat mendapat dosa yg besar kerana kejahilannya.

Berbalik kepada cerita kita, cahaya kehidupan itu perlu dicari. Pokok yg menunggu disiram akan layu dan mati kerana dahaga. Pokok yg menanam akar jauh mencari air dalam bumi akan subur dan tumbuh sihat sejahtera. Pokok berdiri ke arah matahari demi mendapatkan bekalan makanan. Biar panas matahari mampu membakar kehijauan bertukar jadi debu arang. Bergitulah juga dgn kehidupan. Dunia ini berupa permainan sembunyi dan cari. Manusia selalu menjadi subjek yg tercari-cari. Nikmat yg sementara boleh dicari dimana-mana namun nikmat kekal abadi itu tidak boleh digapai tanpa pengorbanan jitu dari hati seorang manusia yg bergelar mujahidin. Syurga tidak pernah menunggu orang yg merugikan diri sendiri. Syurga hanya menyambut golongan yg mendapat untung. Iaitu golongan mujahid yg mengorbankan kehidupannya utk mendapat keredhaan Allah SWT. Kerana syurga hanya sanggup berada di bawah tapak seorang mujahidin.

Pepohon cintaku
Kian bercambah
Semakin dicantas
Semakin bertunas
Tidak mampu
Mendustai hatiku
Kerna cinta
Fitrah manusia....

Siapalah aku
Menolak cinta
Yg hadir di jiwa.....

Siapalah aku? Mahu menolak cinta ilahi..
Siapalah aku? Mahu menolak cinta dari rasulullah SAW..
Siapalah aku? Mahu menolak cinta dari ibu bapa kepada anaknya
Siapalah aku? Mahu menolak cinta seorang suami kpd isteri dan sebaliknya..

Demi mengapai cinta kita perlu mempunyai matlamat. Dan matlamat itu tidak boleh digapai tanpa pengorbanan yg konsisten. Adakah satu saat pengorbanan itu boleh membeli syurga yg mengalir padanya nikmat tanpa batasan masa? Kita hendaklah sentiasa mekar dengan cita-cita untuk melaksanakan pengorbanan demi mendapat keredhaan ilahi..

Al jannatu tahta tadhiyyatul mujahidin.. =)

0 comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates