Ads 468x60px

Labels

agama (26) akhir (1) akhlak (17) Aku (38) baru (2) ibadah (7) idea (1) perkongsian (40) puisi (5) tafsir (8) Zikr (31)

Friday 18 July 2014

Yg sering meminta

Kita manusia wajib melakukan solat. Kita juga disuruh untuk membaca al quran. Solat itu adalah ibadah. Solat itu doa dan senjata. Solat itu adalah penghubung manusia pada Allah SWT. Al quran itu nasihat. sepertimana islam itu sendiri merupakan agama yg menasihati. Krn itulah islam menuntut kita utk mengamalkan isi kandungan dalam al quran. Hal ini kerana setelah kita meminta dari Allah akan sesuatu kudrat, Allah mahu kita mengikuti prosedure nya iaitu dgn melakukan sepertimana yg diperintah oleh-Nya dlm al quran demi kebaikan kita jua.

Al quran itu adalah panduan utk hidup. Manusia umpama mayat tanpa al quran. Sedangkan dalam solat kita membaca ayat al quran. Cukuplah al quran itu sebagai tempat terjawabnya persoalan.

Jika kita teliti, kehebatan al quran berbanding kitab lain adalah begitu banyak. Al quran adalah kitab yg mudah dihafal. Sy ambil contoh di sini. tiada seorangpun dari ketua mahupun penganut agama kristian menghafal bible. Sedangkan seorang budak berumur 5 tahun dan tidak tahu langsung tentang bahasa arab mampu menghafal sebanyak 29 juzu dari al quran. Ramai para hafiz dilahirkan dari semasa ke semasa. dan kebanyakan darinya juga adalah mereka yg bkn berbangsa arab. Mereka tidak mampu bertutur dlm bahasa arab namun masih dpt mempelajari al quran serta menghafaznya. Di sini kita dpt lihat bahawa al quran itu bukan sahaja hadiah kpd bangsa yg pandai bertutur dlm bahasa arab malah ia adalah hadiah bagi seluruh umat yakni umat Rasulullah SAW.

Al quran tidak mampu diubah sepertimana kitab lain yg telah diubah. Hal ini kerana Allah SWT telah berfirman dlm al quran bahawa "inna nahnu nazzalna zikra, wa inna lahu lahaafizun". Yg brmaksud " sesungguhnya kami kami kami yg menurunkan al quran dan kami jugalah yg menjaganya". Cuba kita lihat ayat ni. Didapati kami diulang dengan tiga kali sebutan. Ini melambangkan lafaz ta'kid iaitu satu penegasan yg mutlak. Sy ambil contoh. Jika seseorang mahu kejut orang yg tidur dgn bersungguh-sungguh mesti akan berulang kali mengejutkan orang yg sedang tidur. Jika seorang ayah mahu melarang anaknya dari melakukan sesuatu dengan bersungguh-sungguh tentu dia akan mengulangi larangan supaya anaknya betul2 tidak melakukan perbuatan itu. Di sini ditegaskan bahawa al quran itu diturunkn dan dijaga dgn begitu tegasnya masya Allah.

Al quran itu nur. Jika kita tidak sedar maka rugilah kita.

Al quran itu pembersih hati. Jika kita biarkan hati berkarat maka hati tidak mampu untuk menerima kebaikan dan rugilah kita

Al quran itu tempat rujukan pada persoalan hidup. Jika kita mengabaikannya maka kita tidak akan ditunjuk jalan yg betul dan rugilah kita

Al quran itu adalah pelembut jiwa. Jika kita tidak bertadabbur dgnnya hati jadi kusut dan kering maka rugilah kita

Allah SWT tidak rugi. Yg rugi adalah manusia. Kita manusia yg hina memang tidak boleh tidak adalah makhluk yg dhaif serba kekurangan. Dan kita perlu pada pergantungan dengan yg mempunyai segala-galanya.

Ingatlah jaga hati dengan al quran
Jaga iman dengan kelakuan
Jaga diri dari nodaan
Moga berjaya sentiasa aman
=)

0 comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates