Ads 468x60px

Labels

agama (26) akhir (1) akhlak (17) Aku (38) baru (2) ibadah (7) idea (1) perkongsian (40) puisi (5) tafsir (8) Zikr (31)

Thursday 17 July 2014

Minda yg melangkau pergerakan kaki

Minda setiap insan ada minat yg tersendiri. Tiada insan yg punya minda tanpa minat. Apabila minat tercetus minda umpama memecut dalam kegirangan kerana kesungguhan dan minat lantas tercetusnya idea kegeniusan seseorang dlm sesuatu perkara. Genius itu terjadi akibat dari minda yg tercetus sihat. Ada manusia yg genius dalam bagi ceramah, ada yg genius dlm melukis, ada yg genius dalam menetapkan konklusi secara spontan, ada yg genius dalam belajar, ada yg genius dlm memasak, ada yg genius dlm menghiasi diri waktu diam dan lain macam lagi jenis kegeniusan seseorang individu.

Di rumah. Kebanyakan orang akan mengalami satu keinginan untuk melakukan sesuatu waktu bersahaja. Itulah tanda minda kita masih aktif dan menuntut kita utk giat melakukan sesuatu supaya ia dapat kekal aktif. Minda yg sihat datang dari akal yg cerdas. Akal yg cerdas pula datang dari badan yg sihat.

Minda yg sihat itu penting dlm kehidupan kita terutamanya dlm bab keikhlasan berakhlak. Hal ini demikian kerana, akhlak itu boleh diamalkan tp kita tidak dapat hikmahnya jika emosi kita terganggu atau tidak ikhlas melakukan tindakan berakhlak itu sendiri. Emosi yg stabil memerlukan minda yg dapat membezakn antara yg baik dan yg buruk. Minda itu lebih dispesifikasikn sebagai tanggapan atau idea cetusan. Kerana minda itu cepat bertindak, ia merupakan perkara yg banyak menyumbangkan kpd tahap moral seseorang itu. Ada yg mempunyai minda yg sihat dan berfikiran positive, ada yg mempunyai minda yg sihat tapi selalu berfikiran negative. Tanpa sifat sabar dalam diri atau pengunaan akal utk berfikir tanpa melulu mungkin akan menyebabkan terputusnya hubungan silaturahim antara seorang saudara dengan saudara semuslim yg lainnya. Hal ini boleh memberi impak yg lagi negatif jika kedua-dua pihak enggan berbaik semula krn org mukmin itu bersaudara. Tanpa ikatan persaudaraan, mukmin itu hanya tinggal nama.

Bercakap tentang minda, macam mana cara paling effective agar kita boleh membezakn antara yg hak dan yg batil telah terjawab dalam al quran. Rasulullah SAW sentiasa menyuruh kita untuk menjaga minda dari membuat tanggapan buruk tentang sesuatu secara melulu dan menukar benda yg buruk itu nenjadi baik dengan membaca al quran. Sedangkan al quran itu sendiri dinamakn sebagai al furqan iaitu pembeza antara yg hak dan yg batil. Itu memang tidak boleh disangkal lagi. Bilakah lagi kita mahu mengamalkan isi kandungan al quran jika bukan waktu sekarang. Maut itu boleh datang menerpa bila-bila masa. Keuzuran juga boleh menarik semua nikmat kita dlm menghayati sesuatu. Jangan tunggu lanjut usia takut tertutup pintu hati sepertimana tertutupnya pintu hati orang yg tidak mengendahkan perintah Allah sepertimana disebut dalam al quran.

Baca al quran. Jangan tidak baca. Baca terjemahannya. Jangan setakat itu sahaja. Bertadabburlah. Jika perlu untuk beruzlah maka beruzlahlah. Jika perlu tadabbur alam maka tiada yg menghalang. Sudah menjadi hak diri kita untuk menjaga diri berdasarkan yg terkandung dlm isi al quranul karim. Kita perlu menghargainya. Jangan sesekali mendustakan.

Kita kena ingat yg al quran itu diturunkan utk kita. Untuk umat ini. Supaya kita beroleh redha Allah SWT. Jagalah. Supaya kelak kamu menjadi golongan yg berjaya.

0 comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates