Ads 468x60px

Labels

agama (26) akhir (1) akhlak (17) Aku (38) baru (2) ibadah (7) idea (1) perkongsian (40) puisi (5) tafsir (8) Zikr (31)

Tuesday 18 June 2013

Huraian surah Al Waaqiah Ayat 45-50


45.  إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَٰلِكَ مُتْرَفِينَ
  Sesungguhnya mereka sebelum itu dilalaikan oleh kemewahan (dunia, dari mengingati hukum Tuhan).
46.  وَكَانُوا يُصِرُّونَ عَلَى الْحِنْثِ الْعَظِيمِ
  Dan mereka pula sentiasa melakukan dosa yang besar,
47.  وَكَانُوا يَقُولُونَ أَئِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَإِنَّا لَمَبْعُوثُونَ
  Dan juga mereka selalu berkata: Adakah sesudah kita mati serta menjadi tanah dan tulang, betulkah kita akan dibangkitkan hidup semula?
48.  أَوَآبَاؤُنَا الْأَوَّلُونَ
  Dan adakah juga datuk nenek kita yang telah lalu, (akan dibangkitkan hidup semula)?
49.  قُلْ إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ
  Katakanlah (kepada mereka): Sesungguhnya orang-orang yang telah lalu dan orang-orang yang terkemudian,
50.  لَمَجْمُوعُونَ إِلَىٰ مِيقَاتِ يَوْمٍ مَعْلُومٍ
  Tetap akan dihimpunkan pada masa yang ditentukan pada hari kiamat yang termaklum.

Ayat 45 : Golongan kiri ini semasa di dunia, hidup dalam kesenangan, dilimpahi kemewahan dan mengejar kesenangan diri, tanpa mengambil berat apa yang disampaikan kepada mereka oleh para rasul. Mereka menikmati pelbagai makanan dan minuman yang lazat-lazat serta tinggal di dalam rumah yang mewah dan besar. Golongan ini juga mendapat kedudukan mulia serta disanjung pada ketika itu. Mereka tenggelam dalam arus syahwat, sehingga tidaklah hairan jika mereka diazab di akhirat dengan hal-hal yang berlawanan dengan nikmat yang mereka perolehi di dunia ini.

Ayat 46 : Ibn kathir menerangkan bahawa maksud وَكَانُوا يُصِرُّونَ  ialah bersikap keras dengan tidak mahu bertaubat. Manakala  الْحِنْثِ الْعَظِيمِ  bermaksud kafir kepada Allah dan menjadikan berhala sebagai tuhan selain Allah. Ibn 'Abbas mengatakan bahawa yang dimaksudkan dosa besar dalam ayat ini ialah mempersekutukan Allah. Hal yang sama telah dikatakan oleh Mujahid, 'Ikrimah, Al-Dahhak, Qatadah, Al-Suddi dan lain-lainnya. Namun Al-Sha'bi mengatakan bahawa yang dimaksudkan dosa besar tersebut ialah sumpah palsu. Apapun dosa besar yang dimaksudkan ialah jelas mereka terus melakukannya dan tidak mahu bertaubat kepada Allah SWT.

Ayat 47-48 : Ayat ini menerangkan sebab golongan kiri diseksa dalam neraka. Golongan ini mendustakan hari kebangkitan. Bagi mereka tiada kehidupan selepas kematian dan tidak mungkin setelah daging-daging menjadi tanah dan tulang-temulang telah hancur begitu lama akan dibangkitkan semula. Pada ayat lain di terangkan keyakinan mereka terhadap hari berbangkit itu :

24.  وَقَالُوا مَا هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا نَمُوتُ وَنَحْيَا وَمَا يُهْلِكُنَا إِلَّا الدَّهْرُ ۚ وَمَا لَهُمْ بِذَٰلِكَ مِنْ عِلْمٍ ۖ إِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ
  Dan mereka berkata: Tiadalah hidup yang lain selain daripada hidup kita di dunia ini. Kita mati dan kita hidup (silih berganti) dan tiadalah yang membinasakan kita melainkan edaran zaman. Pada hal mereka tidak mempunyai sebarang pengetahuan tentang hal itu; mereka hanyalah menurut sangkaan semata-mata.
Al-Jathiya [45:24] 

Ayat 49-50 : Keyakinan mereka itu disangkal oleh Allah SWT dalam ayat ini. Di sinilah Allah menegaskan bahawasanya seluruh manusia, dari golongan bani Adam, akan dikumpulkan pada hari kiamat.

0 comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates