Ads 468x60px

Labels

agama (26) akhir (1) akhlak (17) Aku (38) baru (2) ibadah (7) idea (1) perkongsian (40) puisi (5) tafsir (8) Zikr (31)

Thursday 27 December 2012

Hati ini


Raja seluruh anggota ialah hati, kerana itulah hati perlu dijaga dengan rapi. Kalau raja tergugat maka rakyatnya juga akan tergugat. Jika hati tergugat maka seluruh anggota tubuh juga akan turut sama tergugat… contohnya jika kita melihat pada aurat seorang perempuan yang cantik mestilah akan terbit daripada hati kita rasa takjub akan keindahan yang menyebabkan hati kita rasa tergugat…

Dengan tergugatnya hati maka anggota tubuh  badan juga akan tergugat sama, seperti seorang lelaki yang terus pergi memikat gadis-gadis cantik yang berlalu di hadapannya, remaja-remaja yang suka berhias dan lain-lain. Semua itu datang daripada perasaan takjub yang merupakan sifat hati itu sendiri.

Dengan adanya sifat takjub manusia boleh terpengaruh kea rah kebaikan mahupun keburukan bergantung kepada kekuatan iman dan amal mereka itu sendiri. Sifat takjub juga boleh mengubah personaliti seseorang individu daripada imej yang baik kepada buruk dan sebaliknya. Takjub itu amat merbahaya jika kita tidak mempunyai ilmu dan iman dalam gengaman kita.

Maka carilah sebanyak mungkin ilmu dan jagalah iman dengan kesabaran, jangan teralu terpengaruh dengan ketaksuban hati terhadap perkara-perkara yang boleh membelakangkan kebenaran.

Perasaan pula makhluk yang bertentangan dengan hati. Jika perasaan tergugat maka ia tidak mempengaruhi anggota kita tetapi ia menyebabkan emosi atau anggota batin kita tergugat. Dengan kata lain perasaan itu merupakan raja kepada anggota batin.

Jagalah perasaan dengan kekuatan iman. Banyakkanlah menyelami ukhuwah antara para sahabat dan Rasulullah, kerana ia boleh membina perasaan cinta kerana Allah.

Binalah asas yang kukuh daripada raja yang kuat. Supaya kita tidak menyesal dalam perjalanan kita menuju kea lam akhirat. Moga-moga pengorbanan kita dibalas dengan ganjaran keredhaan Allah SWT… in sya Allah =)

0 comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates