Ads 468x60px

Labels

agama (26) akhir (1) akhlak (17) Aku (38) baru (2) ibadah (7) idea (1) perkongsian (40) puisi (5) tafsir (8) Zikr (31)

Sunday 14 February 2016

Berat dan tak tenang jiwa

Seorang pemuda memikul batu yang berat, namun kerana tidak mampu menahan bebanan batu dia memilih untuk melontarkannya. Tetapi setelah melontar, terkena pada kaki sendiri. Itulah apa yang berlaku kepada orang yang mempunyai jiwa yang berat dan tidak tenang. Mungkin kerana kesempitan harta menyebabkan mereka tidak dapat mengelak dari tersiksa dengan ancaman kemiskinan dan kepapaan. Hal ini juga boleh terjadi kepada mereka yang mendapat harta melalui kerja-kerja yang dilakukan secara terpaksa dan dengan perasaan terganggu kerana takut digugurkan daripada jawatan yang dipegang.

Segelintir dari kita mempunyai maruah. Maruah dijadikan sebagai titik tolak kepada perkembangan motivasi setiap insan. Perjuangan maruah menjadi pendorong utama kepada golongan muda untuk mencari sumber pengalaman demi mencapai strategi yang terbaik untuk mengapai impian tersebut. Tidak mungkin bagi seseorang pemuda tidak mempunyai apa-apa untuk diperjuangkan dalam kehidupan. sekurang-kurangnya kita tentu akan memperjuangkan maruah diri.

Apa itu maruah? apa kaitan maruah dengan kesempitan jiwa?

Seseorang yang mempunyai maruah tidak semestinya memperjuangkan yang baik. mungkin mereka memperjuangkan maruah keluarga daripada tiada sumber rezeki dengan melakukan kerja-kerja haram. Ada juga yang menzahirkan diri sebagai pejuang yang mempertahankan maruah institusi namun sebenarnya mereka ingin memelihara maruah diri dengan jawatan-jawatan kehormatan yang tinggi. 

Hakikatnya, dalam islam kita perlu mempunyai maruah. tetapi maruah dalam islam perlu mengikut fitrah. Iman dan takwa perlu dilandaskan dengan amal soleh, bergitu juga dengan maruah. Untuk memperjuangkan sesuatu hak, kita perlu memuaskan hak Yang Maha Mengetahui. Setiap individu mempunyai hak terhadap diri masing-masing dan orang disekelilingnya. hak terhadap diri seperti mencari ilmu, menjaga aib, mencari rezeki dan sebagainya. hak terhadap orang lain seperti menjaga akhlak, menolong yang memerlukan dan sebagainya. isolasi terhadap maruah merupakan satu perkara yang boleh menyebabkan hati menjadi tidak tenang. Hal ini boleh berlaku apabila seorang individu terlalu mementingkan hak terhadap diri sendiri melebihi hak terhadap yang lain. 

Jika masyarakat tidak lagi menjadi intitusi yang sentiasa menjaga hak masing-masing, maka jenazah akan dibiarkan tanpa pengurus, Suami isteri akan membiarkan anak membesar tanpa identiti diri dan masjid yang dihuni oleh mereka yang mengiginkan wang ringgit. 

Penting untuk difahami disini objektif menjadi satu masyarakat yang menjaga hak masing-masing tidak bermaksud kita membiarkan mereka atau berlepas tangan. Malah dalam Al Quran ada diceritakan bagaimana kaum yang terdahulu terkena laknat daripada Allah kerana tidak mencegah kemungkaran yang bermaharajalela dalam negara. Menjaga hak adalah misi yang perlu dirangka melalui persahabatan, penyampaian ilmu, muhasabah dan lain2. Sepertimana seorang suami perlu menjaga hak isteri dan anaknya, bergitulah juga tanggungjawab kita memelihara keharmonian institusi masyarakat.



0 comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates