Surah Al Waqi'ah Ayat 75-82
Ayat 75 =Perkataan "لَا أُقْسِمُ" adalah sumpah yang lazim digunakan oleh bangsa arab dalam pembicaraan mereka. Huruf La itu bermaksud "tidak" atau memberi maksud an nafiah iaitu menafikan, tetapi pada huruf tambahan iaitu "أُقْسِمُ" sebagai mempertegaskan sumpah tersebut. Tertulis "لَا أُقْسِمُ" erti yang asli ialah "aku tidak bersumpah" namun maksudnya yang sebenar ialah "aku benar-benar bersumpah". melalui ayat ini Allah bersumpah secara khusus dengan orbit bintang-bintang atau planet-planet. Ayat ini mengingatkan kepada orang-orang yang menyembah bintang dan mempercayai ilmu nujum bahawa dengan terbenamnya benda-benda itu bererti hilanglah pengaruhnya, tentu ada pemberi pengaruh yang kekal, iaitu Allah SWT.
[Surah Al-An'am (6) : (76-78)]
Ayat 76 = Mengapa sumpah ini disebut sumpah yang sangat besar? Hanya Allah sahaja yang tahu. Tetapi apabila kita fikirkan, seandainya bintang-bintang dan planet-planet yang ada dalam sistem suria kita ini terkeluar daripada orbitnya atau tempat peredarannya, apakah yang akan berlaku? sudah tentu planet-planet akan bertembung dan kehancuran akan berlaku.
Sila rujuk [Surah Fatir (35):(41)]
Ayat 77= Ayat ini menerangkan bahawa Al Quran yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW benar-benar kitab yang agung dan bacaan yang mulia. Sebahagian ulama mengatakan bahawa huruf La yang terdapat pada awal sumpah itu bukanlah za'idah yang tidak bermakna, tetapi ia didatangkan pada permulaan qasam apabila objek yang disebut sesudah sumpah itu dinafikan orang. Seperti yang terdapat dalam perkataan Aishah ra "Tidak, demi Allah tangan Rasulullah sama sekali belum pernah menyentuh tangan wanita lain". Maka demikiannyalah hal di sini, di mana objek yang disebut sesudah sumpah itu dinafikan kebenarannya oleh orang-orang kafir. Jadi, maksud daripada kata sumpah tersebut adalah "tidak, Aku bersumpah dengan tempat beredarnya bintang-bintang, duduk perkara ini bukanlah seperti sangkaan mereka terhadap Al Quran, bahawa Al Quran itu adalah sihir atau tenung, Tetapi Al Quran itu adalah bacaan yang sangat mulia".
Menurut Al Maraghi, Al Azhari mengatakan bahawa perkataan karim yang bererti samgat mulia yang disifatkan kepada Al Quran pada ayat tadi adalah kata nama yang memuatkan pengertian apa sahaja yang terpuji. Malah Al Quran itu sememangnya terpuji kerana memuatkan petunjuk dan keterangan, ilmu dan hikmat. Seorang faqih menjadikan Al Quran sebagai dalil dan mengambil pengajaran daripadanya dan menjadikannya sebagai hujjah. Seorang sasterawan juga mengambil faedah daripada Al Quran. Jadi setiap ilmuwan akan mencari dasar ilmunya daripada Al Quran.
Ayat 78-82 = Al Quran bukan syair atau sihir, tetapi ia adalah bacaan yang sangat mulia, yang tersimpan dalam kitab yang terpelihara lagi dimuliakan, kemudian ia diturunkan kepada Nabi Muhammad atas arahan daripada Allah SWT. Melalui ayat ini dapat kita fahami bahawa Al Quran sebelum diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW tersimpan rapi dan terjaga di Luh Mahfuz. Luh bererti "buku atau kitab bacaan, atau dokumen untuk merekodkan sesuatu", dan perkataan Mahfuz bermakna "yang tersimpan dan terpelihara".
Sehubungan dengan ini, sungguhpun ayat (ertinya) : " Tidaklah menyentuhnya kecuali orang-orang yang telah disucikan" bermaksud bahawa Al Quran yang terpelihara di Luh Mahfuz itu tidak disentuh melainkan oleh para malaikat, namun para Ulama kemudian membincangkan hukum menyentuh mushaf Al Quran yang ada sekarang ini, apakah hukumnya menyentuhnya tanpa bersuci atau tanpa wuduk? Jumhur ulama melarang orang yang berhadas menyentuh Al Quran, begitulah pendapat Ali bin Abi Talib, Ibn Mas'ud, Sa'ad b abi waqas dan sebahagian ulama fiqh seperti imam Malik dan imam As Syafi'i. Tetapi Ibn Abbas, Al Sya'bi dan ulama Fiqh lainnya seperti Abu Hanifah membolehkan orang berhadas menyentuh mishaf Al Quran. Menurut masalah ini Ibn Taimiyyah berkata :
"sesungguhnya ayat tersebut (ayat 79) menunjukkan sesuatu hukum melalui isyarat, Apabila Allah SWT menceritakan bahawasanya lembaran-lembaran suci (Al Quran) yang tersimpan di langit tidak disentuh melainkan oleh orang-orang yang suci, maka mushaf Al Quran yang ada di tangan kita sekarang sepatutnya tidak juga disentuh melainkan oleh orang yang suci daripada hadas".
0 comments:
Post a Comment